Beställningsmöjligheter:

Moms(25%) ingår i alla priser.

Webshopen:

Obs! Ange alltid telefonnummer eller mailadress om vi skulle behöva kontakta er.

Glöm ej ange kontaktuppgifter samt storlek, färg  etc  på varan.

E-mail: order@friendhs.se

Fysisk butik:

Besök butikerna i Visby. 

Friendhs köpvillkor:

Leveransvillkor inom Sverige:

Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar, mottagen order packas och skickas nästkommande arbetsdag under förutsättning att varan finns i lager. Om varan är slut i lager eller är beställningsvara kontaktar vi dig via telefon eller e-mail. Vid varje beställning får du en orderbekräftelse automatiskt via webshopen. Vi skickar med DHL. Du kan även hämta beställda varor i någon av våra butiker i Visby.

Fakta och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel samt slutförsäljning.

Friendhs förbehåller sig rätten att ändra priser och produkterbjudanden på sidan utan föregående avisering

Ej utlösta försändelser debiteras fraktkostnad tur o retur, postförskottsavgift samt en hanteringskostnad på 200kr. Vi driver denna linje fullt ut vilket innebär inkassokrav om så är nödvändigt.

Leveranser:

DHL Servicepoint: Tar ca 2-6 arbetsdagar.

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

Få alltid din beställning innan du betalar
Betalningstid – alltid minst 14 dagar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Ladda ner dina fakturor från klarna.se
Möjlighet till delbetalning**
Betalningsvillkor
Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Delbetalning

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto – betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Ansökan och accept

Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.

Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Kreditprövning och personuppgiftshantering

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnasdataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Personuppgiftshantering hos Klarna

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Garantier:

Garantier tillämpas enligt respektive leverantörs/tillverkares anvisningar, alternativt enligt svensk konsumentköplag. För godkännande av reklamations- eller garantiärende skall inköpskvitto medfölja reklamerad vara.

Kontakta alltid butiken vid nyttjande av garantin.

Öppet köp:

För oskadd vara ur ordinarie sortimentet accepterar vi öppet köp inom 14 dagar från det att du mottagit beställningen under förutsättningen att varan och dess originalförpackning fortfarande är i nyskick.

För att återköp skall kunna genomföras skall kund betala fraktkostnaderna.

Varor som är köpta på rea eller till nersatt pris kan vi ej erbjuda öppet köp på.

Notera att öppet köp ej gäller underkläder, livsmedel eller presentkort.

Vid återsändandet till Friendhs skall kvitto(faktura) medfölja samt kunduppgifter.
Notera att varan och dess originalförpackning skall vara i nyskick vid återköp.

Om  kvitto ej medföljer eller om frakten till Friendhs inte är betald, skickas varorna tillbaks till kunden. Frakten debiteras då kunden. Detsamma gäller om varan är returnerad försent.

Kontakta alltid butiken vid nyttjande av Öppet köp.

Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Returer skickas till;

Friendh’s Engström och co AB
SÖDERTORG 19
621 57 Visby  
Avisering: order@friendhs.se

Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Om du önskar byta en vara ber vi dig maila order@friendhs.se med ditt ordernummer och ärende så ser vi till att du får en ny fraktsedel.

Vi har av miljövänliga skäl valt att inte skicka med retursedlar i paketen eftersom vi anser att det är slöseri med papper de gånger som de inte utnyttjas. Vi skickar alla våra retursedlar elektroniskt.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

 

Bytesrätt: 

För oskadd vara ur ordinarie sortimentet accepterar vi öppet köp inom 30 dagar från det att du mottagit beställningen under förutsättningen att varan och dess originalförpackning fortfarande är i nyskick.

För att bytesrätten skall kunna tillämpas skall kund betala fraktkostnaderna.

Varor som är köpta på rea eller till nersatt pris kan vi ej erbjuda bytesrätt.

Notera att bytesrätten ej gäller underkläder, livsmedel eller presentkort.

Vid återsändandet till Friendhs skall kvitto(faktura) medfölja samt kunduppgifter.
Notera att varan och dess originalförpackning skall vara i nyskick vid återköp.

Om  kvitto ej medföljer eller om frakten till Friendhs inte är betald, skickas varorna tillbaks till kunden. Frakten debiteras då kunden. Detsamma gäller om varan är returnerad försent

Kontakta alltid butiken vid nyttjande av Bytesrätten.

Vi polisanmäler alla falska beställningar och bedrägerier.

Utlämnande av personuppgifter

Friendhs delar inga personuppgifter kunden lämnar till sig till tredje part såvida kunden inte uttryckligen gett sitt samtycke till detta i samband med att informationen lämnades eller vid ett senare tillfälle.

Vad som avses med personuppgifter

Detta innefattar personuppgifter (så som/na) namn, e-postadress adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter som ert besök på vår site automatiskt medger, så som ip-adress, webbläsarversion, operativsystem, webbadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc

Anti-SPAM policy

Friendhs medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Epost utskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till våran verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa enkelt från en länk i e-postmeddelandet. Detta ska kunna ske utan att kunden måste göra en inloggning eller liknande.

Accept av villkoren sker i samband med att ordern sänds.

Känner du dig osäker eller tveksam inför en beställning så ger vi dig råd på telefon.
Våra telefontider är  vardagar 10-18,

Tel   0498-21 57 75
Org. 556892-3816